در صورتی که پزشکتان به شما توصیه می کند پیوند کنید اندکی تامل کنید. شرایط خود را بسنجید از خود بپرسید آیا واقعا نمی توانید با کبد فعلی زندگی کنید؟ آیا تمام راه های درمان را رفته اید؟ اگر پیوند آخرین گزینه شماست پس اقدام کنید.

لابد می پرسید چرا اینطور میگم؟! چون پیوند یه عمل بزرگ است مستلزم صبر و تحمل بالا . البته هستند کودکان حدود 5-6 ساله که پیوند میزنند و عین خیالشان نیست که چه شده است!

جزییات پس از پیوند کبد به شرح زیر است:

1- بستری به مدت 1 الی 2 هفته در بخش مراقبت های ویژه ITU (در این بخش شما بعد از حدود 4 روز میتونید راه برید در حالتی که سوند و یک کیسه و ورودی سرنگ به شما وصل است.البته نگران نباشید اینها را بزودی از شما جدا می کنند)

2- پس از پیوند به شما داروهایی داده میشود که سیستم ایمنی را سرکوب میکند تا عضو پس زده نشود بنابراین در بخش مراقبت های ویژه از شما خواسته می شود بشدت بهداشت فردی را رعایت کنید .

3- ممکن است بصورت یکطرفه پایتان یا حتی بیضه هایتان بعد از عمل ورم کند. اصلا نترسید چون الکترولیت بدن شما بهم خورده بعد از 2 هفته خود بخود خوب می شود.میتوانید برای تسریع در درمان اقدامات زیر را انجام دهید.

تورم پا: بالا نگه داشتن پا هنگام خواب

تورم بیضه : پوشیدن شرت تنگ، بالا نگه داشتن بیضه توسط پارچه هنگام خواب

3- ملاقات فقط در روز خاص و فقط یک نفره با پوشش ماسک(نکته از دست دادن و روبوسی با افراد بجز خانواده که از بیمار نبودنشان مطمئنید بصورت مادام العمر خودداری کنید)

4-بعد از 2 هفته اگر شرایط ایجاب کند مرخص می شوید در غیر اینصورت چند روز هم باید در بخش غیر ویژه بگذارنید(هرچه بیشتر بمانید به نفع شماست چون از بهبودی خود مطمئن می شوید)

5-بخیه های شما بصورت منگنه ای است ،ممکن است در نتوانید نگاهشان کنید ولی کم کم سعی کنید با این بخیه ها اشنا بشید(اصلا به کشیدن بخیه فکر نکنید کشیدن بدون درد است در حد نیشگون گرفتن)

6- پس از مرخص شدن شما باید بمدت 1-2 ماه در شیراز بمانید و هر هفته با ازمایش و سونوگرافی جدید به کمسیون پیوند مراجعه کنید.(قبل از مرخص شدن مکان تهیه شده باشد در صورتی که نتوانستید جایی پیدا کنید از پرستاران بخش پرسوجو کنید)

7- رژیم غذایی شما بصورت مادام العمر کم نمک و کم قند خواهد بود.


سوالات خود را میتوانید در گروه تلگرام پیوندی ها یا بخش نظرات مطرح کنید.